גניבת לקוחות: תחרות בלתי הוגנת
חושדים שעובד לשעבר גונב לכם לקוחות? ייתכן שהחשדות מוצדקים. איך בודקים את זה ומה כדאי לעשות? הנה סיפור מעניין (עם סוף טוב) על גניבת לקוחות:
בעל בית דפוס מצפון הארץ הרגיש כי יותר ויותר לקוחות עוזבים אותו לטובת מתחרה חדש ולא מוכר. לאחר שחקר מעט את הנושא, הסתבר לו כי שלושה מעובדיו לשעבר פתחו עסק מתחרה ומציעים ללקוחותיו מחירים נמוכים יותר בשיעור קבוע ביחס למחירון שלו.
בפנייתו אלינו ציין הלקוח כי אחד מאותם עובדים היה בן טיפוחיו, וכי הוא חושד כי מידע רגיש נגנב ממחשבי החברה. לדברי הלקוח, המתחרה החדש מתמצא "יתר על המידה" במחירים שהוא נותן ללקוחותיו.
במהלך הבדיקה שביצענו, עברנו על סרטי הצילום של מצלמות האבטחה וגילינו כי מספר חודשים לפני שעזב אותו עובד את העבודה, הוא הגיע במהלך חופשת החנוכה לבית הדפוס, לכאורה כדי לתקן מכשיר כלשהו. באותו "ביקור", נראה במצלמות האבטחה העובד כשהוא מתיישב ליד מחשב מנהלת החשבונות (על אותו מחשב נמצאת גם תוכנת ניהול הלקוחות) ובמשך חצי שעה "מתעסק" במחשב. מצלמת האבטחה צילמה מלפנים ולא ניתן היה לראות מה עשה אותו עובד עם המחשב.
צוות פורס מאז'ור בדק את המחשב וגילה כי תוכנת הצריבה הופעלה באותו יום בהתאמה מלאה לשעות של מצלמות האבטחה. בנוסף, נמצא כי נצרבו באמצעותה תיקיות של תוכנת הנהלת החשבונות, ניהול הלקוחות ומחירונים שונים. בהמשך התברר כי מהמקום נגנבו במשך חודשים רבים פריטים וחומרי גלם רבים, שהועברו לעסק המתחרה שהוקם.
התביעה שהוגשה לבית המשפט התבססה על חוות דעת מומחה סייבר וראיות דיגיטליות – בית המשפט קבע כי המעשים אכן בוצעו וכי על העובד לשלם פיצוי למעבידו לשעבר ולהימנע במשך שלוש שנים מלפנות לאותם הלקוחות שאת שמותיהם גנב ממחשבי החברה.