יצירת קשר
Call
Call
Mail

גילוי האזנת סתר בטלפון נייד, בדיקת פריצה לטלפון נייד

הבהרה: פורס מאז'ור עוסקת אך ורק באיתור תוכנות ריגול, דוגמת ספייפון (SpyPhone), המבצעות האזנת סתר ובהכנת חוות דעת מומחה לצורך הגשתה למשטרת ישראל ולבית המשפט ולא מספקת שירותי התקנה של תוכנות האזנת סתר או התקנים המשמשים עבור ציתות וצילום סתר.

תופעת האזנות הסתר לטלפונים ניידים, באמצעות תוכנות ריגול, למשל SpyPhone, התפשטה מהמגזר העסקי לסכסוכים אישיים והפכה למכת מדינה הפוגעת בפרטיות באופן דורסני ובוטה.

מעבדת פורס מז'ור מבצעת איתור תוכנות ריגול הן מעולם הריגול האישי והן מעולם הריגול התעשייתי – בטחוני.

 

אם קיים חשד כי הותקנה האזנת סתר במכשירכם צרו עמנו קשר אך לעולם לא דרך טלפון נייד, או בסמוך לטלפון נייד החשוד כנגוע בתוכנת ריגול

 

אנו מקפידים להדגיש באופן בולט כל כך את בקשתנו להמנע מיצירת קשר מהמכשיר עצמו, או בסמוך לו – מכיוון שבמספר מקרים, נתקלנו במכשירים שאופסו (מחיקת כל המידע על המכשיר) מרחוק בעת שהתעורר חשד שימסרו לביצוע בדיקת האזנה – ובכך ייתכן שיעלמו הראיות המפלילות נגד התוקף, ואף קיימת אפשרות שיימחק כל המידע הקיים במכשיר.

תוכנות הריגול הסלולרי זמינות להורדה גם באתרים מוכרים באינטרנט והתקנתן אפשרית במקרים מסוימים – גם ללא גישה פיזית למכשיר הנייד. האזנת סתר לטלפון נייד ניתנת להתקנה גם מרחוק, לדוגמא באמצעות שליחת הודעה, קישור, קובץ ובדרכים רבות נוספות, כך שגם מכשיר המוגן באמצעות סיסמא, טביעת אצבע ותוכנות הגנה שונות, חשוף ופגיע להתקנת ציתות.

חשוב לציין – חברות שונות בשוק מציעות "בדיקת תוכנת ריגול". חברות אלו אינן מקצועיות ברמה הנדרשת, והן מתקינות תוכנת אנטי וירוס, או מבצעות סריקה אוטומטית באמצעות מנוע לאיתור נוזקות. בדיקת האזנה זאת לא תאתר במרבית המקרים את תוכנת הריגול, אך עלולה להביא לפגיעה בראיות המפלילות. אם תוכנת הריגול תוסר, לא תוכלו להגיש תלונה במשטרה או להציג ראיות בתביעה בבית משפט.

 

חייגו 03-6259898 או מלאו את טופס יצירת קשר באמצעות לחיצה כאן

 

איך יודעים אם יש האזנה לטלפון?

מספר סימנים עשויים להעיד על האזנת סתר במכשיר הטלפון הנייד שלכם: בקשת שימוש בטלפון מאדם כלשהו, גם אם לכמה דקות בלבד; אורך חיי סוללה קצרים במיוחד; קפיאת תוכנות וקריסתן; ניתוקים בשיחות או בקליטה; הפעלה אוטומטית של המכשיר, לעתים גם ללא צליל התראה או כל התנהגות חריגה אחרת המעוררת את תשומת לבכם.

בגרסאות מעודכנות יותר של ספייפון ותוכנות ריגול אחרות, רוב רובן של התקלות שהתלוו בעבר להאזנה לטלפון הנייד נפתרו ויתכן שדליפת המידע לא תהיה כרוכה כלל בתופעות טכניות כלשהן בפלאפון. כלומר, ייתכן שמאזינים למכשיר הטלפון שלכם ולא תוכלו לדעת על כך או אפילו לחשוד שמבוצעת האזנה.

לכן, הפרמטר המשמעותי והקריטי ביותר לכך שהמכשיר נפרץ הוא אינדיקציות לדליפת מידע, כלומר – מידע עליכם מגיע לגורם אשר לא אמור להיות חשוף אליו. התנהלותו של הצד התוקף עשויה להשתנות בהתאם לאופיו ולמטרות התקיפה. ישנם מקרים בהם התוקף או מי מטעמו יעלה שאלות, ישירות או עקיפות, הנוגעות למידע שהגיע לידיו.

במקרים בהם הפורץ או שולחיו אינם נמצאים בקשר רציף או בקשר כלשהו עם המכשיר הפרוץ, פרמטר דליפת המידע הופך ללא רלוונטי. במקרים אלו, הנוגעים יותר לתקיפות סייבר על רקע ריגול עסקי, פוליטי או סכסוך משפטי, נדרשת עירנות מוגברת לזיהוי של מהלכים בהם נוקט הצד השני, מהלכים מקדימים בהליך משפטי המצביעים על זיהוי האסטרטגיה המשפטית, פגיעה בפעילות העסקית (למשל, אובדן מכרזים, הפסד לקוחות) וכו'.

מפעיל תוכנת ספיי-פון יכול לבצע האזנת סתר בטלפון שלכם, ובנוסף:

  • להקליט שיחות נכנסות ויוצאות.
  • לצפות בהודעות בערוצי מדיה כגון מיילים, פייסבוק, וואטסאפ, סמס ועוד.
  • לזהות את מיקומכם בכל רגע נתון (איכון סלולרי באמצעות GPS).
  • להפעיל את מצלמת המכשיר ולצלם את המתרחש.
  • להפעיל מרחוק מיקרופון במכשיר ולהאזין למתרחש בחלל חדר, גם ללא קיום שיחה.
  • לגשת למידע השמור במכשיר.
  • לבצע מחיקה של מידע ספציפי ואף לבצע למכשיר איפוס מלא להגדרות יצרן.

 

פעלו באופן זהיר ומחושב כדי לא לעורר חשד אצל מבצעי ההאזנה – המשיכו להשתמש במכשיר כרגיל עד שנבדוק אותו עבורכם. אל תציינו בשיחה טלפונית או בהודעות פרטים כלשהם המעידים על חשדותיכם.

במסגרת הבדיקה לגילוי ואיתור פריצה לטלפון, תוכנת ריגול או דליפת מידע שלא באמצעות כלי תקיפה ייעודי, ניתן במקרים רבים גם לבצע חקירה לזיהוי מקור ההאזנה, כלומר איתור ראיות טביעות אצבע דיגיטליות שיצביעו על הגורם שפרץ למכשיר. מומלץ לעיין בשאלות הנפוצות בסוף המאמר לקבלת מידע מורחב בנושאים אלו.

כיצד למנוע פריצה והאזנה לטלפון נייד

שמירה על כללי זהירות אלו חשובה בכל שימוש במכשיר דיגיטלי כלשהו, אך היא אינה מבטיחה הגנה מפני פריצה לטלפון והאזנת סתר. השמירה על אבטחת המידע במכשריכם לא הופכת אותו לחסין מפני פריצה, אך אי שמירה על ההנחיות הופכת את הפריצה לטלפון הנייד לקלה הרבה יותר.

  • יש להקפיד על השגחה צמודה למכשיר הסלולארי.
  • לנעול את המכשיר באמצעות סיסמה מורכבת.
  • אין להתחבר לרשתות WiFi שאינן מאובטחות באמצעות סיסמא.
  • אין ללחוץ על קישורים / קישורים בהודעות SMS, ווטאסאפ וכדומה.
  • אין לפתוח קישור או קובץ מגורם לא מזוהה במייל.
  • יש לעדכן את מערכת הפעלה ולהתקין עדכוני אבטחה למכשיר בסמוך לקבלת ההתראה מהיצרן. מומלץ לגבות את המכשיר במלואו בטרם הפעלת העדכונים.

 

בדיקת האזנה ניתנת לביצוע באלפי דגמים של טלפונים ניידים, לרבות:

  • אייפון – iPhone
  • מכשירי אנדרואיד (Android) כגון: סמסונג גלאקסי, LG, מוטרולה, וואווי, נקסוס Nexus
  • סימביאן (Symbian OS) מבית נוקיה (Nokia)
  • בלקברי BlackBerry
  • ועוד אלפי דגמים של מכשירים

 

בדיקות האזנות סתר לטלפון נייד מבוצעות בכפוף לחוק ולחתימת המזמין על הסכם המעיד על בעלותו על הציוד הנבדק.

לקריאה נוספת בנושא האזנות סתר (בבית, במשרד ובמערכות מחשב) הכנסו לפורטל שלנו העוסק בהרחבה בנושא האזנות סתר.

 

מה זה ספייפון - Spy-Phone?

ספיי-פון, ובאנגלית SpyPhone, הוא שמה של תוכנה המבצעת ריגול סלולרי והאזנת סתר למכשירי טלפון ניידים.  מכיוון שתוכנה זו נחלה הצלחה יחסית לתוכנות אחרות, שמה הפך לשם גנרי, כלומר שם המתאר את כלל תוכנות הריגול. יש אינספור תוכנות מעקב וריגול מלבד תוכנה זו, המשמשות לביצוע האזנה לטלפון נייד: מובייל ספיי – mobile spy, WhatsApp spy, m-spy, אנדרואיד-ספיי AndroidSpy, Flexi Spy, MobiStealth , Ear Spy ועוד.

מטרתן ואופן פעולתן של מרבית התוכנות זהה.

האם ניתן להתקין תוכנת ריגול ספיי-פון באייפון ואנדרואיד?

בהחלט. לצערנו לא קיים טלפון שחסין מפני תוכנות ריגול באופן מלא ומוחלט, וגם אין תוכנה שתגן מפני התקנת רוגלות באופן וודאי. כפי שהאקרים פורצים לגופים שהשקיעו הון עתק באבטחת מידע, כך ניתן לחדור גם למכשיר הטלפון שלכם. עם זאת, ניתן להערים קשיים על פריצה מסוג זה, באמצעות העלאת המודעות לקיומן של תוכנות הריגול, לשיטות השונות להתקנתן ללא ידיעת המשתמש ועוד.

באילו מקומות בארץ ניתן לקבל את השירות?

חשוב שתבחרו בגוף הבדיקה שמחזיק בציוד המתקדם ביותר, שמשתף פעולה עם גופים מרכזיים במשק, שיכול להפיק דו"ח ממצאים ראוי אותו תוכלו להגיש, אם תרצו בכך, למשטרה ולבית המשפט. מעבדות פורס מז'ור עונות על כל הדרישות הללו. המעבדות שלנו ממוקמות ביהוד וניתן לשלוח לנו מכשירים באמצעות שליח מכל מקום בארץ.

האם אפשר לבצע דרככם התקנת ספייפון או תוכנות ריגול אחרות?

לא. פורס מאז'ור לא מתקינה ספיי-פון או האזנות סתר אסורות.

איך יודעים שיש האזנה לפלאפון?

סימנים מחשידים שמעידים על האזנה אפשרית לטלפון הנייד:

  • מישהו מבקש להשתמש בטלפון שלכם, גם אם לכמה דקות בלבד
  • חיי סוללה קצרים במיוחד
  • אפליקציות קופאות, קורסות ונסגרות בפתאומיות
  • ניתוקים בשיחות או בעיות קליטה
  • הפעלה אוטומטית של המכשיר, לעתים גם ללא צליל התראה

ייתכן שמאזינים למכשיר הטלפון שלכם ולא תוכלו לדעת על כך או אפילו לחשוד שמבוצעת האזנה, משום שחלק מתוכנות הריגול בנויות לעבוד בחשאיות מוחלטת.

אם אין סימנים מחשידים בטלפון עצמו, כדאי לשים לב אם יש אינדיקציה לדליפת מידע. כלומר – האם מידע חסוי עליכם מגיע לגורם אשר לא אמור להיות חשוף אליו?

אם מתגלה תוכנת האזנה בטלפון נייד, האם תדווחו על כך למשטרה?

את ההחלטה כיצד לפעול אם התגלתה האזנת סתר במכשיר הנייד, אנו משאירים אך ורק בידיכם. אם אותר מעקב שכזה במכשיר הטלפון שלכם, נכין דו"ח שתוכלו להגיש למשטרת ישראל. אנו נוכל רק להמליץ כיצד לפעול והאם וכיצד להסיר את תוכנת הריגול.

כיצד ניתן להסיר תוכנת ריגול מהטלפון הנייד?

בהתאם לסוג המכשיר שבידכם, אם בבדיקה שביצענו נמצאה תוכנת ספיי-פון או כל פירצה אחרת המאפשרת דליפת מידע וחדירה לפרטיותכם, נדריך אתכם כיצד להסיר את תוכנת הריגול הספציפית מהמכשיר שלכם, אם התוכנה ניתנת להסרה בטוחה.

האם יש אפליקציה או תוכנה שתגן על המכשיר שלי?

לא קיימת תוכנה שתגן על המכשיר באופן וודאי מפני התקנת תוכנות האזנת סתר.

כפי שהאקרים פורצים לחברות שהשקיעו משאבים רבים בהגנה באמצעות אמצעים לאבטחת מידע, כך ניתן לחדור גם לטלפון שלכם. עם זאת, ניתן להערים קשיים על פריצה מסוג זה, קודם כל באמצעות העלאת המודעות לקיומן של תוכנות הריגול, לשיטות השונות להתקנתן ללא ידיעת המשתמש ועוד.

התקנת תוכנות אנטי וירוס למיניהן לא תסייע לגילוי הרוגלה במכשיר, ואף עלולה לגרום לכך שהגורם שהתקין את האזנת הסתר יגלה שהותקנה ומתוך חשש להיתפס, עלול למחוק את תוכנת הריגול ובכך להשמיד את הראיות שיכלו להביא לתפיסתו. יתרה מזאת, חלק מתוכנות הריגול מאפשרות פירמוט / איפוס של המכשיר מרחוק ובכך להביא למחיקת כל המידע הקיים על המכשיר.

האם חוקי להתקין תוכנת מעקב וריגול?

המידע הנמסר בתשובה זו הינו מידע כללי – אין לראות במידע זה תחליף לייעוץ משפטי פרטני ומקצועי לכל מקרה ומקרה. 

התקנת תוכנת מעקב, ציתות וריגול חוקית אם ההתקנה מתבצעת:

1. על ידי בעל המכשיר עבור שימוש עצמי.
2. על ידי בעל המכשיר שמוסר אותו לשימושו של אחד מילדיו שהינו קטין. תוכנות אלו נקראות בדרך כלל "בקרת הורים".
3. על ידי בעל המכשיר שמונה לאפוטרופוס של אדם, שמוסר אותו לשימושו.
4. על ידי בעל המכשיר שמוסר אותו לעובד, שעודכן מראש בהסכם העבודה, כי ידוע לו שכל המידע ממכשיר הטלפון נמצא תחת מעקב קבוע.

בכל מקרה אחר, התקנת תוכנת ריגול היא האזנת סתר אסורה, המהווה עבירה פלילית שעונשה עד 5 שנות מאסר.

המנעו מהתקנת ריגול בטרם קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

איזה מידע נחשף בפני מי שהתקין תוכנת ספייפון?

ישנם סוגים רבים של תוכנות ריגול סלולרי, חלקן ממוקדות בקבלת מידע ספציפי מאוד כמו – הודעות וואטסאפ או מיקומים גיאוגרפים (איכון סלולרי) וחלקן מאפשרות שליטה מלאה בכל המידע במכשיר, מחיקת פריטים במכשיר ואף פירמוט מלא שלו. חלק מתוכנות הריגול מאפשרות גם פתיחת המיקרופון ו/או המצלמה של המכשיר ותיעוד מלא של המתרחש מסביבו. כלומר ציתות וצילום של כל שיחותינו ליד המכשיר הנייד.

האם ניתן להתקין תוכנת ריגול מבלי שתהיה גישה פיזית למכשיר הנייד שלי?

ישנם מקצוענים בתחומם אשר יודעים לקבל גישה פיזית למכשיר גם מבלי שתבחינו בכך, אך בכל מקרה אין הכרח לקבל גישה פיזית למכשיר על מנת להתקין תוכנות האזנת סתר. קיימות דרכים רבות להתקין ציתות במכשיר מרחוק. לפיכך גם אם מכשירכם נמצא תמיד בכיסכם, גם אם הוא מוגן באמצעות סיסמא איכותית ואף טביעת אצבע, ניתן להתקין עליו את תוכנות ספיי פון למיניהן.

האם אתם יודעים לאתר פריצה למחשב או השתלטות על מחשב מרחוק?

בהחלט. אותם סטנדרטים קפדניים באמצעותם אנחנו בודקים המצאות של תוכנות ריגול בטלפונים סלולרים, באים לידי ביטוי גם במצבים של חדירה למחשב, השתלטות על מחשב, פריצה למחשב וכדומה.

בין לקוחותינו

רכבת ישראל
AIG LOGO
משרד התחבורה
3M
מחלקת חקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך
סופר פארם
בזק בינלאומי
חישתיל
שופרסל
זרעים גדרה
מרכז השלטון המקומי
AON
attenti logo
E&Y
Hertz logo
Cannbit Ltd
איסכור
מנורה חברה לביטוח
סטימצקי
Migda מגדל חברה לביטוח
אפקון
אוניברסיטת תל אביב
sweetwood capital
polypid
KIMAIA
הרצוג פוקס נאמן
grant thornton
הרשות להגנת הפרטיות
Microsoft digital crimes unit
משרד המשפטים

יצירת קשר

כתובתנו: דרך החורש 4, יהוד
טלפון: 03-6259898

    This form is protected by reCAPTCHA and therefore
    the Google Privacy Policy and Terms of Service apply